DYO Yatırımcı İlişkileri
TÜRKÇE-ENGLISH
Türk boya sanayisi, son 10 yıllık dönemde ülkenin genel ekonomik yapısına paralel olarak önemli bir gelişim ve değişim süreci içerisine girdi.
2020 yılında başlayan ve 2021 yılında devam eden COVID-19 pandemi döneminde yaşanan kapanma süreçleri ile birlikte hane halkının ev içi boya tüketimlerinde artış yaşandı. Sağlıklı yaşam ve sürdürülebilirlik konularında bilinçlenmenin artması ile birlikte, bu iki kriterin boya seçimi konusunda müşteriler ve tüketiciler için öncelik taşıdığı gözlendi. Sağlığa ve doğaya dost ürün ve ürün ambalajlarına yönelik talep ile birlikte bu konulardaki üretim çalışmaları da yoğunlaşmaya başladı.
Gelişen ekonomik yapı içinde Türkiye’de özellikle otomotiv, inşaat, genel sanayi boyaları, ahşap/mobilya boyaları vb. alt üretim alanlarında imalat sanayiye yönelik önemli entegre ürünlerin imalatı gerçekleştiriliyor. Yaklaşık 600 kuruluşun faaliyet gösterdiği Türkiye boya sektörü yıllık toplam 800 bin ton üretim kapasitesi ile çalışıyor. Kapasite kullanım oranı %65’e ulaşan sektörde üretimin %55’ini su bazlı boyalar, %45’ini solvent bazlı boyalar oluştururken, sektörde %35 yerli ham madde kullanılıyor.
Avrupa genelindeki 5. büyük boya üreticisi konumunda bulunan Türkiye’de boya sanayi kuruluşları başta Orta Doğu, Yakın Doğu, Kuzey Afrika, Doğu Avrupa ve Kafkaslar olmak üzere çok geniş bir coğrafyada sektörel ihracatı artırmak adına çalışmalarını sürdürüyor.
PAZAR DAĞILIMI
Boya Sanayicileri Derneği’nin (BOSAD) son yayınladığı veriler, inşaat, mobilya, otomotiv, ağır sanayi ve matbaacılık sektörlerine satış yapan sektörde üretim içindeki en büyük payın %61’lik oran ile inşaat boyalarına ait olduğunu bir kez daha ortaya koydu. Toplam üretimin %10’unu mobilya boyaları, %4’ünü sanayi boyaları, %6’sını otomotiv boyaları ve %5’ini ise toz boya segmenti oluşturdu. Bunun yanı sıra sektörde, dağıtım kanallarında ve hizmet sunumunda dijitalleşme trendi, pandeminin de etkisiyle 2021 yılında ivme kazanmaya devam etti.